Att komma igång efter skada

En av de mentalt största utmaningarna för alla är att komma igång med träningen efter en längre tids frånvaro efter sjukdom eller skada.

Sjukdomar och skador är aldrig planerade och hur mycket vi än strävar efter att inte bli drabbade så händer det tyvärr oss alla ibland. När man skall ta upp träningen igen så vill man oftast något helt annat än förnuftet. Vi vill ju återuppta träningen där vi slutade och vara i samma fysiska skick men samtidigt vet vi innerst inne att så inte är fallet.

Det logiska är att backa träningen och ta ett par veckor för att komma igång igen och sedan bestämmer du hur du går vidare mot dina mål. Att acceptera läget är otroligt svårt, framför allt om du har ditt livs tävling framför dig.

Trots att känslan är att du är helt i botten repar sig kroppen väldigt snabbt och snart är du i samma form som där du slutade. Det vi tappar är kalendertid men något vi aldrig skall göra är att hoppa över träningsveckor för att komma i fas med planeringen eller träna ikapp. Det utmynnar endast i nya skador eller att du överbelastat din kropp.

Det du behöver göra efter en sjukdom eller skada är att:

  • Göra en ny temporär planering för att komma igång med träningen.
  • Mjukstarta och låt kroppen vänja sig vid belastning igen.
  • Öka träningsmängden eftersom tills du är på en nivå så du kan bedriva normal träning igen.
  • Ta dig tid att utifrån din fysiska status där och då justera målsättningen och din planering.
  • Och till sist, var nöjd över ditt beslut. Du kommer få en bättre resa mot ditt nu justerade mål och du kommer vara nöjd över att du nått ditt mål på det sätt du själv beslutat.